تاسیس شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ

شرکت‌های هلدینگ(مادر):

شرکت‌های هلدینگ با تاسیس یا خرید اکثر سهام شرکت‌هایی که ویژگی مشترک دارند کار می‌کنند. البته برخی از شرکت‌های هلدینگ، ممکن است در گروه‌های مختلف در یک فعالیت اقتصادی سرمایه‌گذاری کنند. در هر صورت سناریوی کار به این شکل است که شرکت‌های مادر، مدیریت شرکت‌های تحت تملک خود را دارند و کمتر مبادرت به فروش آن‌ها می‌کنند.

شرکت سرمایه گذاری: 

شرکت‌هایی هستند که هدف از تأسیس آنها سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها با حضور افراد متخصص است. اشخاصی که می‌دانند چطور شرکت‌های دیگر را آنالیز کرده، در چه زمان مناسبی اقدام به خرید کرده یا چه میزان از سهام دیگر شرکتها را به دست بیاورند یا سهامی که خریدند را برای کسب سود واگذار کنند. شرکتهای سرمایه‌گذاری شخصیتی واسطه‌گرند، به این ترتیب که با تامین منابع مورد نیاز از طریق سهامداران یا سپرده‌گذاران، اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تولیدی و خدماتی می‌نمایند. 
مهم‌ترین تفاوت این دو شرکت در این زمینه است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام شرکت‌ها را بعضاَ بدون اهداف کنترل مدیریتی و تنها با هدف دریافت سود بدون دخالت در اداره شرکت خریداری می‌نمایند. اما شرکت‌های هلدینگ، شرکت‌های کنترل کننده می‌باشند که با خرید درصد بالایی از سهام، شرکت وابسته را کنترل می‌کنند

ادغام و تملیک:

همکاری‌های جدید، ادغام‌ها و تملک شرکت‌ها بر اساس بیانیه‌ی مأموریت و بیانیه‌ی چشم‌انداز شرکت‌ها صورت می‌گیرد، بنابراین باید به شکلی صحیح منعکس‌کننده‌ی استراتژی شرکت برای دستیابی به اهداف و پیشرفت در صنعت مربوطه باشد.
فرایند ادغام و تملک شرکت‌ها نیازمند یک دیدگاه انضباطی دقیق از طرف تصمیم‌گیران شرکت است. در چنین فرایندی سه نکته‌ی مهم باید مورد توجه قرار بگیرد:
۱- شرکت باید مشتاق پذیرش ریسک باشد و برای اینکه به‌طور کامل از ادغام سود ببرد، از قبل سرمایه‌گذاری لازم را انجام بدهد؛
۲- به‌منظور کاهش و ایجاد تنوع در ریسک، شرایط مختلفی باید در نظر گرفته شود. ممکن است برخی از فرصت‌ها با شکست مواجه شوند و برخی دیگر موفقیت‌آمیز باشند؛
۳- افرادی که مدیریت فرایند تملک شرکت‌ها را برعهده دارند، باید انعطاف‌پذیر و صبور باشند. همچنین باید خود را برای پذیرش تغییرات مداوم آماده کنند، چرا که صنایع مختلف به‌سرعت در حال تغییر و دگرگونی هستند و شرط موفقیت، همگام شدن و پذیرش تغییرات است.
از مزایای ادغام شرکت‌ها می‌توان به بهبود عملکرد شرکت، حذف ظرفیت اضافی، افزایش سرعت رشد شرکت، به دست آوردن تکنولوژی و مهارت، تشویق رفتارهای رقابتی،کاهش ریسک مبادلات خارجی، بهبود موقعیت اقتصادی، بهره‌مندی از مزایای مالیاتی و بهره‌وری عملیاتی نام برد.

تجدید ساختار شرکت‌ها
:

تجدید ساختار مالی و به تبع آن ساختار سازمانی موجب افزایش ارزش بازار شرکت و بهبود عملکرد عملیاتی می‌گردد. تجدید ساختار اصطلاحاً به معنی سازماندهی دوباره ساختارهای قانونی، عملیاتی، مالکیت و سایر ساختارهای شرکت می‌باشد. هدف از این کار، افزایش سودآوری یا سازماندهی بهینه شرکت با توجه به نیازهای کنونی شرکت است. دلایل دیگری نیز ممکن است برای تجدید ساختار وجود داشته باشد، از جمله تغییر در مالکیت یا ساختار مالکیت و یا عکس‌العمل به بحران‌ها یا تغییرات در فضای کسب و کار مانند ورشکستگی و تغییر مدیریت. 
تجدید ساختار می‌تواند به صورت تجدید ساختار شرکت‌ها، تجدید ساختار بدهی و تجدید ساختار مالی نیز اتفاق بیافتد. در هر سازمانی نوع ساختار سازمانی به ابعاد سازمان، میزان سرمایه‌گذاری‌ها، تعداد کارکنان، حجم و تنوع تولیدات و یا خدمات، سطح تکنولوژی و همچنین موقعیت و شرایط خاص هر سازمان بستگی دارد. 
عدم دسترسی به مشاوره صحیح در خصوص ضرورت و چگونگی ایجاد نجدید ساختار شرکت‌ها، اکثر صاحبان کسب و کار و مدیران بنگاه‌های اقتصادی را در پیشبرد فعالیت‌هایشان با مشکل مواجه می‌سازد. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری سهم آشنا با بهره‌گیری از نیرو‌های متخصص در حوزه مالی، مدیریتی و حقوقی، خدمات مشاوره‌ای را در خصوص طراحی و تجدید ساختار مالی و حقوقی شرکت‌ها ارائه می‌نماید.

تهیه و تدوین طرح کسب و کار تجاری:

در مرحله طراحی و راه‌اندازی کسب و کار پس از ایده‌پردازی و انتخاب نوع محصول یا خدمت قابل ارایه، شاید بتوان مهم‌ترین اقدام را بررسی توجیه‌پذیری فنی و اقتصادی آن طرح عنوان نمود. امکان‌سنجی فنی و اقتصادی در قالب یک سند به عنوان طرح توجیهی مکتوب می‌شود. این سند علاوه بر کاربردی که برای مالکین طرح و سهام‌داران دارد، برای ارائه به سازمان‌های مختلف از جمله بانک‌ها به جهت دریافت وام ضروری است. 
مشاوران شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار با تجربه‌ای طولانی در این زمینه آماده تهیه طرح‌های توجیهی شما در کلیه صنایع و کسب و کارها می‌باشد.

گزارش های امکان سنجی:

مطالعات امکان‌سنجی (Feasibility Study)، پس از مرحله پیدایش طرح و تعریف چارچوب کلی آن از لحاظ مشخصات محصول، ظرفیت تولید و میزان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. این مطالعات بنا به نیاز و درخواست کارفرما، در سطوح مختلفی از جزئیات پروژه می‌تواند وارد شود. در این مطالعات متناسب با ابعاد پروژه به موارد زیر توجه می‌شود:
۱- تعیین محل ساخت طرح
۲- مطالعات مهندسی پایه و طراحی اولیه
۳- تعیین خط‌مشی اجرایی طرح
۴- تهیه برنامه زمانبندی طرح به تفکیک پروژه‌ها
۵- برآورد هزینه‌های سرمایه‌گذاری
۶- تهیه و ارائه گزارش امکان‌سنجی